Een fijne buurttuin in Amersfoort

In het voorjaar van 2022 kreeg Stichting A-wareness een aanvraag van een enthousiast stel bewoners uit Amersfoort. Zij vroegen een donatie voor het vernieuwen en onderhouden van hun buurttuin.

Deze buurttuin werd door de gemeente Amersfoort omgebouwd van een saaie, betegelde oude speelplaats naar een frisse en natuurlijke speelplek voor jong en oud. Naast de zaken die de gemeente regelde, zoals planten, een waterpomp en boomstammen, wilden de creatieve bewoners ook zelf aan de slag om de tuin een fijne plek te maken door de tuin nog verder aan te kleden.

Elke 3e zaterdag van de maand wordt er door diverse bewoners vrijwillig in de tuin gewerkt: van onkruid wieden tot het zelf maken van een leenbieb, een insectenhotel, een mozaïkbank, etc. En een paar keer per jaar wordt er een “buurtdag” georganiseerd, waar veel animo uit de wijk voor is.

Omdat de buurttuin een ontmoetingsplek is geworden voor jong & oud uit de wijk en bijdraagt aan het verduurzamen de omgeving, wilde Stichting A-wareness hier graag een bijdrage aan leveren.

Met het geld van de Stichting zijn diverse zaken gerealiseerd:

• Bijdrage aan de aankoop van een schaduwdoek, zodat kinderen in de zomer uit de zon kunnen spelen in de zandbak bij de waterpomp.
  • Realisatie van een mozaïekbank, met tegeltjes via Marktplaats.
  • Met de aankoop van verf zijn diverse elementen in de buurttuin geschilderd zoals de boekenbieb, de prullenbak die omgetoverd is tot een lieveheersbeestje en de zitbankjes.

Kijk hoe de buurttuin is veranderd:

Oude situatie

oude-situatie-buurttuin.png